Ból pleców a siedzący tryb pracy - jak sobie z tym radzić ? 1
Ból pleców a siedzący tryb pracy - jak sobie z tym radzić ?

W dzisiejszych czasach zarówno nasz tryb pracy, jak i nauka wymagają zwykle długotrwałego siedzenia. Godziny spędzone przy biurku, zwykle przed ekranem monitora, czy też podczas prowadzenia samochodu, coraz częściej skutkują chronicznymi bólami pleców, które w skrajnych przypadkach mogą prowadzić do poważnych, nieodwracalnych zwyrodnień wymagających leczenia operacyjnego.

 

 


„Niezdrowe” siedzenie

Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, kręgosłup jest niemal dwukrotnie bardziej obciążony w pozycji siedzącej niż w pozycji stojącej. Dodatkowym czynnikiem negatywnie oddziałującym na stan układu mięśniowo-szkieletowego jest bezruch. Skutkiem są uciążliwe dolegliwości kręgosłupa, szyi i karku, a także osłabienie mięśni grzbietu, co z kolei może skutkować wadami postawy ciała i przewlekłymi bólami.


Jak zapobiegać bólom kręgosłupa?

Warto więc zawczasu przedsięwziąć kroki, które zapobiegną negatywnym skutkom siedzącego trybu pracy i zadbać o swoje zdrowie już teraz. Oczywiście najlepszym sposobem na poprawę kondycji kręgosłupa jest regularna aktywność fizyczna. Osoby spędzające długie godziny w pozycji siedzącej powinny poświęcać każdego dnia choćby kilkanaście minut na ćwiczenia gimnastyczne, ruch na świeżym powietrzu, szybki spacer czy wizytę na basenie. Ulgę naszym plecom bólu mogą też przynieść masaże. Należy również w szczególny sposób zadbać o nasze miejsce i właściwie je zorganizować. Ogromne znaczenie ma odpowiednie ustawienie krzesła, jego wysokości i oparcia, a także klawiatury i monitora, tak aby podczas siedzenia została zachowana anatomiczna pozycja ciała. Z pomocą mogą też przyjść dostępne na rynku, polecane przez specjalistów rozwiązania. Wśród nich warto zwrócić uwagę na pasujące na dowolne siedziska kliny do siedzenia wymuszające prawidłową pozycję ciała:

Przykładem takiej poduszki jest SISSEL Poduszka Korekcyjna Do Siedzenia Sit Special 2 w 1 

Dodatkowo przydatna może być poduszka lędźwiowe korygujące ułożenie dolnego odcinka kręgosłupa Sissel Pad Siedzisko Podparcie Lędźwi.

 

Skuteczne są także poduszki sensomotoryczne wymuszające siedzenie dynamiczne, wprawiające w ruch obciążone i nieruchome mięśnie:

Z tej kategorii polecamy szczególnie dwa produkty: 

SISSEL Poduszka SITFIT Plus Prawidłowa Pozycja

SISSEL Poduszka SITFIT 36 cm Korygująca

 

Podobne do poduszek sensomotorycznych efekty może przynieść zamiana krzesła na piłkę rehabilitacyjną:

 

 

Piłka rehabilitacyjna do ćwiczeń Sissel jest dostępna w 3 rozmiarach: 36cm, 55cm, 65cm

 

Niezwykle ważne są też przerwy podczas pracy (najlepiej co ok. 1 godzinę), podczas których wskazane jest wykonanie kilku skłonów i przysiadów oraz przespacerowanie się. Także pozostając przy biurku, dobrze jest się przeciągać i robić najprostsze ćwiczenia rozciągające.

 

--  

O autorze

Tomasz Adamczyk, mgr fizjoterapii ze specjalizacją w dziedzinie odnowy biologicznej i masażu.

Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Menedżer sportu i turystyki, instruktor rekreacji specjalizujący się w nordic walkingu, joggingu, snowboardzie oraz kinezygerontoprofilaktyce (rekreacja ruchowa seniorów). Doradca w dziedzinie suplementacji diety w sporcie i rekreacji.

Komentarze do wpisu (1)

29 marca 2016

Jestem tłumaczem i redaktorem książek. Moja praca wiąże się z wielogodzinną pozycją siedzącą przed komputerem. Od kilku lat zmagam się z bólem kręgosłupa. Rozwiązanie okazało bardzo proste i tanie. Wystarczy, że na godzinę dziennie zastąpię krzesło biurowe piłką sissel, na której siedzę i ból praktycznie zniknął. Polecam tę metodę.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl